Big Tech actiever in de strijd tegen desinformatie

18 november 2020

In de afgelopen weken was de wereld in de ban van de verkiezingsstrijd tussen Donald Trump en Joe Biden. Naarmate de tijd vorderde, werd langzaam duidelijk dat laatstgenoemde de strijd zou gaan winnen. Zoals wellicht verwacht, gaf Trump zich niet direct gewonnen. Hij sprak zich veelvuldig uit over een oneerlijke verkiezing. Trump beschuldigt de democraten namelijk van grootschalige stembusfraude. Deze beschuldiging wordt door hem verder niet ondersteund door argumenten. In plaats daarvan twittert Trump er rustig op los.

Dit jaar was er echter wel een groot verschil met de vorige Amerikaanse verkiezing van vier jaar geleden. Veel van Trumps posts werden ofwel afgeschermd ofwel voorzien van een label dat aangaf dat de post van Trump misleidend was. Deze labels worden geplaatst bij berichten die in strijd zijn met Twitter’s en Facebook’s beleid omtrent verkiezingen bevatten. Desondanks heeft dit labelen een beperkte invloed op het bereik van deze berichten. Uit data van Facebook blijkt dat de berichten die voorzien zijn van een dergelijk label ongeveer 8% minder gedeeld worden. Dit is ook niet het doel van het labelen. Ze moeten namelijk de feitelijke informatie met betrekking tot het bericht weergeven. Wanneer Trump dus spreekt over stembusfraude, geeft het label weer dat er wetten en regels zijn die het stemmen reguleren om zo de integriteit van de stemprocedure te waarborgen.  In de labels wordt ook aangegeven dat bij stemmen per post, evenals de gebruikelijke stemmanieren, er zelden sprake is van fraude. Facebook en Twitter hebben door middel van het labelen van onjuiste berichten omtrent de verkiezingen een grote ommekeer gemaakt ten opzichte van vier jaar geleden.

Dit artikel is geschereven door Janco van Kooij en is een bijdrage in de nieuwsbrief Recht, Innovatie en Technologie in samenwerking met dr. Stefan Kulk. 

PwC
background image
Inloggenclose